Shariah 20230618 19:26

”Majoriteten av alla muslimer vill ha sharialagar”

3.1

Shari’ah lär muslimerna att respektera sina föräldrar, att vara snälla mot sina grannar, att vara välgörande, att alltid vara sanningsenligt, att hålla sina ord, att vara ärligt i alla angelägenheter, och så vidare. Allt detta på grundval av Koranen och Sunnan.

Livets alla aspekter omfattas av Islams Shariah, så som den personliga utvecklingen och andligheten, familjelivet, gemenskapen, tillbedjan, allmosorna, goda gärningar i allmänheten, inklusive att ge råd till själva Muslimerna och till samhället i stort.[1]

Hela Islams etik - båda på det individuella och det sociala planet - relateras till Shariah.
Själens rening och penetrationen i den inre innebörden av Shari’ah är för den andliga vägen, eller Tariqah, baseras alltid på det formella utövandet av den gudomliga lagen.

3.2

Den första och högsta principen - för att bedöma vilket straff ska komma ifråga - är att barmhärtighet (RAHMA) ska råda - naturligtvis i förhållande med brottets allvar. Inte minst på den här punkten har muslimska extremister skadat Islams anseende.[2]

När man inte har någon aning om Sharia, och likställer Sharia med huduud, dvs strafflagarna, som bland alla verser i Koranen utgör mindre än 5%, och som regleras genom den profetiska Sunnan och de islamiska rättsprinciperna, då blir det helt fel. Men ändå är straffen nödvändiga för mördare, våldtäcksmän och alla brottslingar, det är inte svårt att begripa.

3.3

”Så mycket av Shariah är öppen för tolkning, faktiskt är den stora majoriteten av Shariah öppen för tolkning, vilket betyder att det finns utrymme för flera läsningar och flera tolkningar.”[3] Här ska påpekas dock att tolkningen görs av de muslimska rättslärda.


Nu är det bara så att LA fn2 inte vet vad Sharian är, och att han reducerar Sharia till hudud lagarna.[2]

fn2 och många andra som vill hitta fel i den gudomliga lagen - och vad betyder Gud för dem överhuvudtaget?

Translate

Islam encompasses all aspects of life, personal spirituality, family life, community, worship, almsgiving, and also to give advice to ourselves and to the general community.

Sharia:

lär 

Shari’ah bestämmer i själva verket islams religiösa etos? både på det personliga och det sociala planet och är oskiljaktigt från trons liv. För den stora majoriteten av muslimer är utövandet av Shari’ahs föreskrifter deras sätt att utöva sitt överlämnande till Guds vilja och att leva ett dygdigt och rättfärdigt liv.


On the basis of the Quran and Hadith, the Shari‘ah teaches Muslims to respect their parents, to be kind to their neighbors, to be charitable, to be always truthful, to keep their word, to be honest in all affairs, and so forth. The whole ethics of Islam is related on the individual and social plane to the Shari`ah, while the inner purification of the soul and the penetration into the inward meaning of the Shari‘ah are for the spiritual path, or the Tariqah, which is of necessity always based on the formal practice of the Divine Law.

The Shari‘ah, in fact, determines the religious ethos of Islam on both the personal and the social level and is inseparable from the life of faith. For the vast majority of Muslims, the practice of the injunctions of the Shari‘ah is their manner of practicing their surrender to the Will of God and of living a virtuous and

righteous life…


  1. amr bi-l ma`ruf: att uppmana till det goda, och förbjuda det onda.  ↩

  2.  ↩

  3. ”När det gäller de olika aspekterna eller skikten av Shariah, finns det olika uppfattningar som är inbyggda i Shariah: texternas natur, hur de har artikulerats och var de har uppenbarats, är en tolkningsfråga. Det betyder att det [i de relevanta fallen] var maqsuud (målet) att lämna rummet öppet och [tillåta] flera tolkningar, exv hur vi ber och hur vi fastar, och hur vi gör vad som helst.” - och - ”Så vissa saker är definitivt exclusivt inom strukturen för Shariah, andra aspekter skulle vara historiska realiteter (t.ex. att även hurvida de muslimska lärda har en betydande betydelsefull roll att spela, när de inte har makten), det är hur historien utvecklades.” Dr Uthman Badar, in The Thinking Muslim  ↩